در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان اهل تونس 

عبدالرحمان شریف: صحنه، تعیین‌کننده نوع کار در پانتومیم است

عبدالرحمان شریف، نویسنده و کارگردان کشور تونس که در دومین جشنواره پانتومیم زنجان حضور دارد، با اشاره به اینکه توجه به ایده اجرا و حرکات در پانتومیم اهمیت دارد، گفت معمولا این صحنه است که تعیین‌کننده نوع کار در این ژانر خواهد بود.  

به گزارش ایران تئاتر، عبدالرحمان شریف، نویسنده و کارگردان نمایش «بدون قصه خونریزی» از کشور تونس است که در دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان حضور دارد.

شریف با اشاره به این‌که سه سال است این نمایش را روی صحنه اجرا می‌کند، گفت: «برای اولین بار این اثر را در محل زندگی‌ام تمرین کردم و روی صحنه بردم و با توجه به استقبال تماشاگران اجرای کار برای سه سال روی صحنه است.» 

او ادامه داد: «سعی من بر این بوده است که موضوعی فراگیر انتخاب کنم. مهاجرت از مهم‌ترین مسائلی بود که به آن پرداختم.»

این کارگردان نمایش با اشاره به این‌که معنای درست اثر «زندگی بدون خرافات یک نادان» است، افزود: «این نمایش به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که به دلیل مهاجرت برای افراد رخ می‌دهد، می‌پردازد.» 

شریف درباره جایگاه پانتومیم در کشور تونس گفت: «خوشبختانه وزارت فرهنگ کشور تونس به تمامی علایق و سلایق هنری اهمیت می‌دهد و از هیچ کمکی برای رشد و ارتقای هنرمندان با هر نوع دیدگاه، نگاه و در هر ژانر و قالبی دریغ نمی‌کند.» 

او افزود: «تونس در زمینه تئاتر کارهای زیادی انجام داده است اما متاسفانه در پرداختن به هنر پانتومیم تلاش چندانی نشده است. البته یکی دو سال گذشته توجه به این هنر افزایش یافته است.» 

این هنرمند تاکید کرد: «من همیشه و از دوران دانشجویی اعتقادم بر این بود که کار هنری، کاری است که بتوانیم در کشورهای مختلف آن را به نمایش دربیاوریم و همه آن را درک کنند. به همین دلیل به پانتومیم روی آوردم و دوست دارم بیش از این در جشنواره‌های بین‌المللی حضور پیدا کنم.» 

او در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت نمایشنامه پانتومیم با اجرای صحنه‌ای گفت: «در بحث نمایشنامه پانتومیم معمولا این صحنه است که تعیین‌کننده نوع کار خواهد بود، چراکه ما در اجرا گفت‌وگویی نداریم و بنابراین آن چیزی که در ایده مکتوب پانتومیم اهمیت دارد، توجه به نحوه اجرا و تمرین حرکات است. در واقع نگارش نمایشنامه برای پانتومیم به‌راحتی انجام نمی‌شود.» 

شریف گفت: «در بدو ورود به ایران نمایش خود را به صحنه بردم و متاسفانه هنوز موفق به تماشای آثار دیگر هنرمندان نشده‌ام. البته باید بگویم که زنجان را زیبا دیدم و دوست دارم به سایر شهرهای ایران نیز سفر کنم.» 

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و نهاد‌های استانی زنجان به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان در حال برگزاری است و امشب به پایان می‌رسد.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران